Bild
Nästa artikel

Rosttest: Mercedes E 240 (2002)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Nya E-klass är på några punkter bättre konstruerad att motstå rost jämfört med föregångaren. Motorhuv, baklucka och framskärmar är i aluminium och både bensintank och reservhjulsbalja är gjorda i plast. Innerskärmar finns både i de främre och bakre hjulhusen. Konstruktionen av tröskellådorna, med bättre dränering, är mer genomtänkt än tidigare. Skarvarna är vända inåt bilen istället för rakt ned, där vägsprutet kommer.

Mercedes faller på att det traditionella slitskyddet under bilen är ersatt med heltäckande plastsköldar. Dessa gör att det finns risk för att eventuell fukt inte ventileras bort.

Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström är också kritisk mot de bakre skärmkanterna som har en smutssamlande hylla och att dörrarna saknar invändig behandling. Balkarna under bilen är däremot behandlade med vax på insidan.En orosfaktor är också den känsliga lacken.

Rostskyddsgaranti: 30 år.

Uppdatering:

Betyget har sänkts sedan det första testet.
 

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Rosttest: Mercedes E 240 (2002)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.