Nästa artikel
Rosttest: MERCEDES C 280 Avantgarde
Rost

Rosttest: MERCEDES C 280 Avantgarde

Publicerad 22 september 2009 (uppdaterad 28 november 2016)
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Mercedes har lagt ned stora resurser på att förbättra rostskyddet på nya C-klass. Orsak: man vill till varje pris undvika de rostproblem som drabbat tidigare modeller, främst E-klass.

Men även förra generationens C-klass hade problem att hålla rosten borta och bilen fick bara en tvåa i betyg när den rostskyddsgranskades av Vi Bil-ägare. Den nya modellen har förbättrats på i stort sett alla punkter. Konstruktionen är mer genomtänkt, galvaniseringen är bättre och lacken tjockare. Dess-utom är alla tätningar av skarvar gjorda med större omsorg än tidigare.

I vår granskning blir det dessutom plus för att invändig behandling finns i baklucka, dörrar, huv och i alla balkar under bilen. Rostskyddsmedel har även sprutats under de plastsköldar som täcker stora delar av underredet.

Framskärmarna är av aluminium som inte kan rosta och skärmkanterna bak är av bra konstruktion. Dessutom har Mercedes lagt en plastfilm mellan plåten och innerskärmarna av filt som täcker de bakre hjulhusen. En tunn platsfilm har även använts som isolering mellan plåten och alla detaljer som monterats på karossen.

Men en kritisk punkt finns och det är de utstickande skärmbreddarna bak, som riskerar att blästras av stensprut från framhjulen.

- Med stänklappar fram och ett skydd för bakskärmarna hade C-klass fått högsta betyg, en femma. Nu blir det istället en stark fyra, säger Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström. Men jämfört med gamla C-klass är det ett jättelyft.

Rostskyddsgaranti: 30 år

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.