Nästa artikel
Rosttest: Mercedes Benz E240 (2005)
Rost

Rosttest: Mercedes Benz E240 (2005)

Publicerad 22 september 2005 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Nya E-klass har baklucka, motorhuv och framskärmar av aluminium. Stålplåten är numera dubbelsidigt galvaniserad och med en tjocklek på åtta my, eller åtta mikrometer. Vax har sprutats in i alla nödvändiga hålrum. Dörrarnas konstruktion har förbättrats genom att man flyttat skarven som tidigare låg under den fuktsamlande gummilisten. Skarven är dessutom behandlad från början. Limningen är också vältäckande. Positivt är att Mercedes satsar på innerskärmar av plast. Nytt med Mercedes personbilsmodeller är också en reptålig klarlack som läggs ovanpå lagren av färg. Nanotekniken ska göra lacken mer motståndskraftig mot repor.

Sedan oktober 2003 är alla Mercedes personbilsmodeller extrabehandlade för den nordiska marknaden. En kletig ljusbrun rostskyddsmassa täcker de mest utsatta skarvarna på bottenplattan som också är täckt, och skyddad, av aerodynamiska plastsköldar. Dessa skyddar mot yttre åverkan, typ stensprut, men risk finns för kondens innanför plasten. Därför är extrabehandlingen nödvändig.

Mercedes har två mindre bra designlösningar, skarven till tröskellådan är vänd nedåt "där angreppen från vägbanans smuts blir som värst" och bakskärmarna har en konstruktion med smutssamlande hylla.

Historiskt har Mercedes drabbats hårt av lacksläpp. Om grundfärgen nu har bättre vidhäftningsförmåga än tidigare kan bara framtiden utvisa.

Rostskyddsgaranti: 30 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.