Bild
Nästa artikel
Mercedes C-klass kombi.
Mercedes C-klass kombi.

Rosttest: Mercedes-Benz C 220 d (2016)

Rost

Sällsynt välgjort rostskydd, tyckte vår expert. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 11 sidor.
C-klass är en påkostad konstruktion och sällsynt väl skyddad mot rost. Såväl framskärmar, motorhuv som dörrar och baklucka är av aluminium som inte kan rosta. Dessutom har Mercedes bra invändig behandling i dörrar och baklucka. Limningarna av skarvar i dörrar och luckor är välgjord ända ut i hörnen.

Undertill finns väl tätade skarvar och under de plastsköldar som täcker stora delar av underredet finns ett lager av rostskyddsmedel. Balkarna under bilen har invändig behandling, plus i protokollet blir det också för att framvagnen är gjord av aluminium och att ändrör och bakre ljuddämpare är rostfria.
 
Rostskyddsgaranti: 30 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Kommentarer

#2
2016-05-30 16:58

Ja verkar ju faktiskt som Mercedes numera levererar verklig kvalitet på alla områden, lite som märket var förr. Tyvärr är väl risken att detta inte gäller dom mindre framhjulsdrivna modellerna. Så man måste nog upp till minst C-klass för att få en riktigt Mercedes.

#3
2016-05-30 18:56

Det var ett imponerande rostskydd Mercedes gett C-klass! Väl värd sin 5a i betyg! Bra jobbat Mercedes! Hoppas fler följer efter!

#4
2016-05-30 20:06

Både imponerande och glädjande! =)

.

#6
2016-05-31 08:00

Här har Toyota och några andra bilmärken mycket att lära.

#7
2016-05-31 08:15

Nåja, visst är det så att aluminium inte kan rosta, men å andra sidan korroderar det, vilket kan ge fula blemmor om lacken släpper. Inte så kul det heller. Det finns många exempel på detta.
Borde inte detta omnämnas av "proffsen"...?

#8
2016-05-31 13:03

Man funderar om den som bromsat på alla positiva inlägg enbart ogillar Mercedes, eller om hen föredrar bilar som rostar...? ;-)

#9
2016-05-31 14:00

Hacken, menar du VW bland "några andra bilmärken"?

#10
2016-05-31 17:34

Rost är bara ett annat namn för korrosion vilket även sker med bildelar i aluminium även om ingen på
Vi-Bilägare tror det ,vilket man ser bevis för här på en så påkostad konstruktion som Mecedes.
http://www.benzworld.org/forums/w210-e-class/1571620-corrosion-engine-bo...
Bilkylare i aluminium kan korrodera bort på bara några år vilket många fått erfara.

#11
2016-05-31 20:22

Previa bilen du hänvisar till är en gammal W210 E-klass. Detta är ett rosttest av den senaste versionen C-Klass. I alla fall bra jobbat Mercedes.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.