Nästa artikel
Rosttest: Mercedes-Benz C 220 d (2016)
Rost

Rosttest: Mercedes-Benz C 220 d (2016)

Publicerad 30 maj 2016 (uppdaterad 28 november 2016)
Mercedes C-klass kombi.
Sällsynt välgjort rostskydd, tyckte vår expert. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
C-klass är en påkostad konstruktion och sällsynt väl skyddad mot rost. Såväl framskärmar, motorhuv som dörrar och baklucka är av aluminium som inte kan rosta. Dessutom har Mercedes bra invändig behandling i dörrar och baklucka. Limningarna av skarvar i dörrar och luckor är välgjord ända ut i hörnen.

Undertill finns väl tätade skarvar och under de plastsköldar som täcker stora delar av underredet finns ett lager av rostskyddsmedel. Balkarna under bilen har invändig behandling, plus i protokollet blir det också för att framvagnen är gjord av aluminium och att ändrör och bakre ljuddämpare är rostfria.
 
Rostskyddsgaranti: 30 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (5)
#6 • Uppdaterat: 2016-05-31 14:00
Vidstige

Hacken, menar du VW bland "några andra bilmärken"?

#7 • Uppdaterat: 2016-05-31 17:34
PREVIA

Rost är bara ett annat namn för korrosion vilket även sker med bildelar i aluminium även om ingen på
Vi-Bilägare tror det ,vilket man ser bevis för här på en så påkostad konstruktion som Mecedes.
http://www.benzworld.org/forums/w210-e-class/1571620-corrosion-engine-body.html
Bilkylare i aluminium kan korrodera bort på bara några år vilket många fått erfara.

#8 • Uppdaterat: 2016-05-31 20:22
Diesel

Previa bilen du hänvisar till är en gammal W210 E-klass. Detta är ett rosttest av den senaste versionen C-Klass. I alla fall bra jobbat Mercedes.