Bild
Nästa artikel

Rosttest: Mazda CX-5 (2012)

Rost

Karossen är i helt stålplåt. Motor-huven är ojämnt behandad och saknar tätning i hörnen. Bakluckan är rostskyddad i nederkant men saknar tätning i hörnen. Dörrarnas skarvar är bra skyddade och de är behandlade inuti. Skärmkanternas trösklar täcks med plastlister.

CX-5 saknar skyddande stänklappar. Bränsletanken är i plåt, men väl rostskyddad. Bakskärmens konstruktion är bra. Inuti skyddar filtinnerskärmar.  Framtill har CX-5 innerskärmar av hårdplast.

Chassit skyddas av plastsköldar och ett slitskydd. De flesta skarvar är tätade. Balkar och hålrum är rostskyddade.

Rostskyddsgarantin kräver årliga inspektioner.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mazda CX-5.

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.