Bild
Nästa artikel
Rosttest: Mazda 3 (2020)

Rosttest: Mazda 3 (2020)

Rost

Så här klarar sig nya generationen Mazda 3 i vårt rosttest.

Mazda-karossen är helt och hållet byggd av stål, så även avgassystemet. Motorhuv, baklucka och dörrar är behandlade, men bakluckan har dåligt tätade hörn. Innerskärmarna är gjorda av plast och bakom dem finns ett filtmaterial. Mellan innerskärmen fram och A-stolparna finns stora ljuddämpande kuddar som drar till sig fukt. 

Chassit är inklätt i stora plastsköldar men därunder är slitskyddet är bristfälligt. De flesta skarvar är tätade men de nedåtvända tröskelskarvarna är helt otätade. Vidare saknar alla balkar invändig behandling. 

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 2/5

Taggar: Rost, Mazda 3

Mazda-karossen är helt och hållet byggd av stål, så även avgassystemet. Motorhuv, baklucka och dörrar är behandlade, men bakluckan har dåligt tätade hörn. Innerskärmarna är gjorda av plast och bakom dem finns ett filtmaterial. Mellan innerskärmen fram och A-stolparna finns stora ljuddämpande kuddar som drar till sig fukt. 

Chassit är inklätt i stora plastsköldar men därunder är slitskyddet är bristfälligt. De flesta skarvar är tätade men de nedåtvända tröskelskarvarna är helt otätade. Vidare saknar alla balkar invändig behandling. 

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 2/5

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.