Bild
Nästa artikel
Rosttest: Mazda 3 (2011)

Rosttest: Mazda 3 (2011)

Rost

Hela karossen med dörrar och luckor är av galvaniserad plåt. Motorhuv och baklucka har bristfälligt tätade skarvar. Det gäller främst hörnen. Dörrarna är bra tätade.

Mazda3 har plastinnerskärmar fram och innerskärmar av mjukt material bak. Bakskärmen har en smutssamlande hylla men med tätande limsträng i skarven. Stora delar av underredet täcks av plastsköldar. Under dem är karossen till största delen oskyddad. Det finns också många oskyddade skarvar.

Tröskelskarven är vänd nedåt och är oskyddad. Risken är också att plastlisten under trösklarna samlar fukt och smuts. Tillverkaren hävdar att bilen är vaxbehandlad i huvens framkant, bakluckans och dörrarnas nederkant samt i sparklådorna. Det är inget som kan bekräftas genom vår undersökning, medlet uppges vara ej synligt för ögat.

Bränsletank är av plast, påfyllningsrör av plåt.

Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mazda3 1.6 DE AdvancePlus

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Taggar: Rost, Mazda 3

Kommentarer

#1
2011-06-15 16:55

Vad kan en egen rostskyddsbehandling gör för skillnad? Få upp bedömningen till 4 eller 5?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.