
Rosttest: Lexus LS 500h
Många delar i aluminium, men det finns vissa svagheter. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Underredet täcks till stora delar av plastköldar och de flesta skarvar är tätade. Men det finns nästan ingen invändig behandling i balkarna och tröskellådorna är helt obehandlade. Fram- och bakvagn är av stål och motorvaggan hade redan fått ett ytligt rostangrepp. Dörrar, huv och baklucka har dåligt tätade hörn, men invändig vaxbehandling finns i dörrar och huv, trots att de är av aluminium.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Läs mer om:
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.
Kommentarer
Tillskillnad från de flesta europeiska och amerikanska bilarna inkl Saab och Volvo har Toyota och Lexus behöver absolut inte ha extra rostskydd då de redan från fabrik har ett av bilvärldens absolut mest genomarbetade rostskydd. Köper man en Saab / Volvo / Mercedes / Audi / BMW etc SKA man försäkerhetsskull kosta på sig en extra rostskyddsbehandling. Audin fick tex fullpott i betyg men erfarenheten visar att den rostar i alla fall men när såg du en rostig toyota / lexus i verklig trafik. Jag har knappt sett någon!
Jag har länge förundrat mig över varför en så pålitlig och i övrigt hållbar bil har så undermåligt rostskydd.
Tyvärr syns det i statistiken. Det är det enda ägare brukar anmärka på när det gäller verkstadsbesök.
@Stoor: Nej, man ser som sagt inte insidan på balkar och tröskellådor på bilar i trafik.
Bensintank i plåt? De är minst 30 år efter europeerna som haft plasttank sedan 80-talet.
En bil i den prisklassen borde vara byggd för att inte rosta.
Rosten biter fort på billigt byggt japanskt....
En bil med grundpris på över 1 miljon riksdaler levereras med rostangrepp redan från fabrik, japansk kvalitet..
4* i betyg i en europeisk biltidning för en japansk bil innebär egentligen 5*.
Betyg 4?
När jag läser presentationen säger mitt förnuft, "stark 2:a- svag 3:a".