Bild
Nästa artikel
Rosttest: Lexus IS 250 (2006)

Rosttest: Lexus IS 250 (2006)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB

Lexus IS 250 är i grunden vettigt konstruerad för att motstå rosten. Men ett antal missar drar ned betyget.  En allvarlig rostfälla är de fuktsamlande skumgummilister som sitter mellan sidokjolarna och tröskellådorna på båda sidorna av bilen. De är som gjorda för att hjälpa rosten att få fäste.

Filtinnerskärmarna bak är ingen lyckad lösning från rostskyddssynpunkt och samma sak gäller bränsletanken i plåt. På minuskontot noteras även att de bakre skärmkanterna har en smutssamlande hylla och att inre behandling med rostskyddsmedel saknas i baklucka och i balkarna under bilen. Några stänklappar finns inte heller.

Mer positivt är att huven är i aluminium, som inte kan rosta, och att limningarna i baklucka och dörrar är välgjorda. Dörrarnas underkanter är dessutom invändigt behandlade med rostskyddsmedel och skarvarna i underredet har fått en omsorgsfull tätning. Rostfritt avgassystem är också standard.

Trots det får den nya Lexus-modellen underkänt av rostskyddsexperten Thomas Widström, betyget blir en tvåa.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.