Bild
Nästa artikel
Rosttest: Kia XCeed, Skoda Scala, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2020)

Rosttest: Kia XCeed, Skoda Scala, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2020)

Rost

Så här bra är rostskyddet i bilarna i Golfklassen.

Kia

Karossen är av stålplåt men dörrar och baklucka har fått invändiga vaxbehandlingar, men inte huven.  Huv och dörrar har bra tätade hörn, tätningen av bakluckan är numera riktigt bra. Underredet täcks till stora delar av plastsköldar men sparklådans skarv är inte tätad (bilden).

Slitskyddet på delar som inte täcks av plastsköldarna är sparsamt. Invändig vaxbehandling finns i de mest utsatta balkarna. Motor- och bakvagnsvagga är behandlade. Bilen saknade stänkskydd, men plastskoningen av dörrtröskeln hindrar blästring. Fuktsamlande ljudisoleringsmaterial i utrymmet framför dörrarna..

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5


Skoda

Scala har en relativt simpel konstruktion men den är väl utförd. Som vi tidigare noterat är Skoda snäppet noggrannare med invändig vaxbehandling än bilarna från Volkswagen. Kaross och underdel med chassi och avgassystem är i vanlig stålplåt. Inga plastlister på dörrar där smuts kan leta sig in.

Dörrar, huv och baklucka har bra tätning av hörn och skarvar. Huven saknar dock invändig behandling. Bra utformade skärmkanter som också skyddar karossen. Undertill finns gott om slitskydd på utsatta delar (bilden). Balkar och skarvar är väl tätade och har välgjord vaxbehandling invändigt. Totalt blir det en stark 3:a i betyg..

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5


Toyota

 Corolla är en plåtkonstruktion bortsett från tvärbalkarna, kardantunneln och motorhuven som är av aluminium och bakluckan av plast. Filtinnerskärmar i hjulhus fram och bak. De nedåtvända tröskelskarvarna är inte tätade. Avgassystem av stål, utom ändrören som är av rostfritt. Rostskyddsbehandling i trösklarna men ingen annanstans bortsett från en gnutta vax i vissa hålrum.


Tunt lackeringsskikt på bottenplåtarna under de plast- och filtskärmar som täcker stora delar av underredet. 
Blästringsrisk i motorhuvens framkant och på dörrarna. Ingen skyddande plastskoning mot ”hundbenen” framför bakre hjulhusen (bilden).

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 2/5


Volkswagen

 Kaross och chassi är i stålplåt.  Dörrar, huv och baklucka saknar invändig behandling men har mycket bra tätade hörn. Innerskärmarna (filt fram, plast bak) är utformade för att skydda mot stenskott men föregångarens stänklappar saknas. Undertill finns bra slitskydd och vältätade skarvar (bilden), men inte längre under de täckande plastsköldarna.

Balkar och håligheter har god invändig vaxbehandling. Den fuktsugande ljudisoleringen bakom innerskärmen är nu borta. Bara den bakre ljuddämparen i rostfritt material. Mycket välbyggd bil men billiga material och vissa genvägar sänker betyget från 4 till en stark 3:a.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

 

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Kia

Karossen är av stålplåt men dörrar och baklucka har fått invändiga vaxbehandlingar, men inte huven.  Huv och dörrar har bra tätade hörn, tätningen av bakluckan är numera riktigt bra. Underredet täcks till stora delar av plastsköldar men sparklådans skarv är inte tätad (bilden).

Slitskyddet på delar som inte täcks av plastsköldarna är sparsamt. Invändig vaxbehandling finns i de mest utsatta balkarna. Motor- och bakvagnsvagga är behandlade. Bilen saknade stänkskydd, men plastskoningen av dörrtröskeln hindrar blästring. Fuktsamlande ljudisoleringsmaterial i utrymmet framför dörrarna..

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5


Skoda

Scala har en relativt simpel konstruktion men den är väl utförd. Som vi tidigare noterat är Skoda snäppet noggrannare med invändig vaxbehandling än bilarna från Volkswagen. Kaross och underdel med chassi och avgassystem är i vanlig stålplåt. Inga plastlister på dörrar där smuts kan leta sig in.

Dörrar, huv och baklucka har bra tätning av hörn och skarvar. Huven saknar dock invändig behandling.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.