Nästa artikel
Rosttest: Kia Sorento 2015
Rost

Rosttest: Kia Sorento 2015

Publicerad 7 juli 2015 (uppdaterad 28 november 2016)
Kia Sorento får bara en tvåa i rostskyddsbetyg.
Kia Sorento är obehandlat bakom underredsplasten och spridningen av rostskyddsmedlet är dålig.
Karossen är helt i stålplåt och såväl motorhuv, baklucka som dörrar är bristfälligt tätade i hörnen. Invändig behandling finns i dörrar och huv, men rostskyddsmedlet är dåligt spritt och gör därmed ingen större nytta. Balkarna under bilen är också behandlade inuti, men även där är spridningen av rostskyddsmedlet mycket dålig.

20150207140345.jpg?itok=RS8UHS-B

Större delen av Kias underrede täcks av plastsköldar. Under dem finns ingen behandling (se bild ), men alla skarvar är noggrant tätade och samma sak gäller de flesta andra skarvar under bilen. Mindre bra är att underredet saknar slitskydd på de ställen som inte täcks av plastsköldarna. Plus för bra stänklappar fram som förhindrar blästring.    
Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-07-08 02:56
ENTJ1

Men garantierna är väl frirostiga,det är vad många vill ha.

#2 • Uppdaterat: 2015-07-09 10:22
senad.hamzic.33

att även premiummärken har haft rost problem stämmer men de har gjort mycket och nästan eliminerat detta och vad det gäller billiga skapelser,gott folk billigt och bra har aldrig gott ihop eller hur,köpa billigt kostar mindre i början och efter en tid kommer kostnader att stiga upp i taket och med tanken på vad en bil kostar idag finns det väl ingen vettig människa som tycker att rost och alla andra saker som utsätter de för ännu högre kostnader på nya bilar är acceptabla men som sagt snålar man i början då får man förvänta sig allt möjligt.

#3 • Uppdaterat: 2015-07-09 10:52
Pi

Vill minnas att vi häromveckan fick läsa om att Volvo minskat rostskyddsmedlet högst radikalt på sin paradmodell XC90 så det kanske ligger i tiden - även om det känns helt horribelt. Sen finns det väl bl a japanska bilmärken som också tillämpar denna "rostskyddsmedelsfria" metod så Kia Sorrento lär knappast vara ensam även om det inte är nåt försvar... Sen finns det ju billiga bilar som Dacia som enligt bl a ViB har ett bra rostskydd så bilpriset i sig styr nog inte hur väl rostskyddet är utfört.

#4 • Uppdaterat: 2015-07-10 15:48
zanzibar

Hyundai står väl bakom Kia till 35 % där det är stort samarbete med motorer och lådor, men det borde vara skillnad på underedesbehandlingen ?

#5 • Uppdaterat: 2015-07-10 16:59
S-E S

Japsen, jag kör hellre med en rostkänslig bil än med en utan fungerande krockkuddar. Det är enkelt att kräva att en fullvärdig underredsbehandling ska ingå i köpet. Du kan tex välja minsta hjuldimension och stryka lite lull-lull så får du över till underredsbehandlingen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.