Nästa artikel
Rosttest: Kia Picanto (2011)
Rost

Rosttest: Kia Picanto (2011)

Publicerad 4 oktober 2011 (uppdaterad 28 november 2016)

Baklucka, dörrar och huv är behandlade med rostskyddsmedel i de känsliga kanterna. Motorhuven är överraskande bra sprutad i framkant. Skarvarna är tätade genom limning men sämre i hörn. Framskärmen har modern och luftig konstruktionen. Bakre skärmen har bra konstruktion men saknar innerskärmar.

Picanto har stänkskydd fram och bak men av minimalt format. Karossen är bra skyddad mot stänkskador från vägsmuts genom rätt överlappande montering av dörrar. Fram finns en bra plastinnerskärm. Bränsletank och påfyllning är av plastmaterial. Bottenplattan har ett slitskydd men är väl tunt.

Picanto är hålrumsbehandlad. I balkarna har det sprutats punktvis men med för tjock produkt varför skyddet inte är heltäckande. Fjäderholkar är oskyddade.

– Men den är ändå ganska bra skyddad, bättre än jag hade anat, kommenterar Vi Bilägares rostsskyddsexpert Thomas Widström.

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Picanto EX 1,2 ECO
Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.