Bild
Nästa artikel
Rosttest: Kia Magentis 2,7 V6 EX

Rosttest: Kia Magentis 2,7 V6 EX

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Kia Magentis  är gammalmodigt konstruerad med skarvar och kanter som kan förvandlas till rosthärdar. Det finns tätningslim runt skarvarna på huven, dörrarna och bakluckan, men hörnen har lämnats öppna. Här och där, inuti både motorhuv och dörrar, finns det en stor klump med något rostskyddsmedel som inte har flutit ut. Detta gör ingen nytta.

De bakre innerskärmarna är tudelade och bildar öppningar som släpper in smuts på ovansidan. Underredet har ett ganska välgjort slitlager ute i kanterna, men inuti balkarna finns bara lort och fukt. Inget skyddsvax.

Även Kia Magentis åker från rostbesiktningen med en klen tvåa i betyg.

Rostskyddsgaranti: 6 år.

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Taggar: Rost, Kia Magentis

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.