Bild
Nästa artikel
Rosttest: Kia Cee'd (2011)

Rosttest: Kia Cee'd (2011)

Rost

Kaross helt i stålplåt med galvanisering. Huvens och bakluckans skarvar är tätade genom limning, utom i hörnen, och har sprutats inuti med (för) tjockt medel som bara fläckvis täcker bra.

Bra fram- och bakskärmskonstruktioner med plastinnerskärmar. Dörrarna har limtätade skarvar hela vägen upp med undantag för de tvära hörnen.

Vax i nedre skarven, men ej heltäckande. Balkar och hålrum är sprutade med en tunnare och bättre produkt – inte heltäckande men bättre än i dörrarna.

Ett visst slitskydd finns undertill på de mest utsatta ställena, sämre i bakvagn. Skarvar är däremot bra tätade. Bränsletank i plåt men påfyllning i plast.

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Cee'd 1,6 CRDi EcoDynamics

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Taggar: Rost, Kia Cee'd

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.