Bild
Nästa artikel

Rosttest: Kia Cee'd 1,6 CRDi EX Komfort SW

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Kia Cee´d är gediget behandlad för att motstå rosten. Bland annat roteras karossen genom grundlackbadet för att skyddslacken effektivt ska tränga in i alla hålrum och skarvar. Motorhuv, dörrar, baklucka och även mittstolparna är invändigt behandlade. Det finns också gott om skyddsvax i tröskellådorna och balkarna under bilen. Hela underredet är täckt av ett tjockt slitskydd och plåten skonas från grus- och smutssprut av stänklappar vid alla hjul. Det som hindrar Kian från ett högre betyg är att hela karossen är gjord av stålplåt och att tröskellådornas skarvar är vända nedåt, rakt i hjulsprutet.

Rostskyddsgaranti: 10 år

Revidering: Efter Vi Bilägares egna uppföljningar och Kimab-rapporten, där karossdelar sågats loss och analyserats på 4-7 år gamla bilar, har betyget sänkts från 4 till 3. Skarvar i huv och baklucka är känsliga för angrepp, liksom tankbandet till bränsletanken i plåt. Utstickande bakdörrar och hjulhus är känsliga för blästring.
 

Testinformation

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Taggar: Rost, Kia Cee'd
Rosttest: Kia Cee'd 1,6 CRDi EX Komfort SW

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.