Nästa artikel
Rosttest: Jeep Compass (2018)
Rost

Rosttest: Jeep Compass (2018)

Publicerad 16 mars 2018 (uppdaterad 10 april 2018)
Jeep Compass.
Rostskyddsgarantin är märkligt snål. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Jeeps huv är av aluminium. I övrigt består karossen av stålplåt och även hjulupphängningarna är helt i stål. Invändig behandling saknas såväl i dörrar som baklucka och luckan är dessutom bristfälligt tätad. Någon inre behandling finns inte heller i balkarna under bilen. Däremot är både bottenplattans och tröskellådornas nedåtvända skarvar bra tätade och även slitskyddet håller hög klass.

Inga plastsköldar täcker underredet och skärmkanterna bak är vettigt konstruerade. Bra innerskärmar av plast finns både fram och bak. Med tanke på att Compass rostskydd är klart godkänt så är rostskyddsgarantin märkligt snål – bara sju år.

Rostskyddsgaranti: 7 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-03-16 19:21
hultarn

Rostskyddsgarantin brukar ändå vara ett skämt, full av mysko finstilta skrivningar som innebär att bilägaren sällan får glädje av den.

#2 • Uppdaterat: 2018-03-17 12:51
N-iklas

På en stor del av amerikanska marknaden rostar inte bilar pga. klimatet så rostskydd är kanske inte så högt prioriterat.

#3 • Uppdaterat: 2018-03-18 12:06
Tvärnit

Jag läser en tvåa.

#4 • Uppdaterat: 2018-03-18 20:05
Raphael

Jeep har uppenbart fått bättre rostskydd sedan de köptes upp av Fiat. Bottenplattan är en justerad - breddad och förstärkt - version av Giulietta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.