Bild
Nästa artikel
Rost

Rosttest: Hyundai Tucson (2015)

Publicerad 10 november 2015 (uppdaterad 28 november 2016)
Hyundai Tucson.
Luftig konstruktion och ett väl utfört slitskydd hjälper Hyundai Tucson till ett bra betyg i Vi Bilägares rosttest. Men det har snålats på vissa ställen.
Karossens alla delar är av stålplåt, men tankluckan är av plast. Luftig konstruktion av framskärmarna minskar rostrisken. Väl limmade kanter i motorhuv och baklucka, bra spridning av rostskyddsmedel i dem. Alla dörrar är behandlade på insidan och har väl limmade skarvar. Filtinnerskärmar bak med väl tätade skarvar under dem. Innerskärmar av plast fram, stänklappar fram.

Mellan vindrutestolpe och dörr finns fuktsugande isolering. Tank av plåt. Underredet har ett väl utfört slitskydd och täcks delvis av plastskivor. Längsgående balkar har snål invändig rostskyddsbehandling men alla skarvar under bilen är väl tätade.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-11-10 12:14
Deeds

Denna bil bara växer och växer i mina ögon. Ljustestet va ju också riktigt bra. Tucson ligger i topp för nästa bil!

#2 • 2015-11-10 16:57
Vidstige

Hyundai/Kia har haft en helt otrolig utvecklingskurva dom senaste 10-15 åren. Nu börjar dom blir lika bra på alla sätt som japanska eller europeiska bilar. Bäst av allt, dom har mycket av japansk driftsäkerhet i sitt sätt att bygga bilar (dock en bit kvar). Dom senaste åren så har även kvalitetskänsla och åkkomfort höjts rejält som i denna modell. Får man tro detta rostbetyg så har nu Hyundai bättre rostskydd än japanska märken även om jag tror detta är rätt mycket ett no issue idag då ju alla använder galvaniserad plåt m.m. Och mycket rostskyddsmedel man än häller på så försvinner det med tiden, därmed är betygskalan Vi bilägare använder inte längre helt relevant.

#3 • 2015-11-10 17:54
crylen

Ja ja lugn i stormen, de va samma flagghissning när I40 kom för några år sedan, de blev annat ljud i skällan efter en vinter i långteststallet. Vi får väl se va de blir av denna när den fått prova på en svensk vinter.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.