Bild
Nästa artikel
Rost

Rosttest: Hyundai Santa Fe (2013)

Publicerad 26 april 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

Kaross av plåt. Detaljarbete och rostskydd totalt sett väsentligt bättre än på tidigare modeller. Motorhuv, dörrar och baklucka har bra skydd även på insidan och är väl tätade och dränerade. Lite sämre tätning i dörrarnas hörn. Väl ventilerade skärmfästen fram, innerskärmar av plast fram, filtmaterial bak.

Underrede med många skarvar och ”småplock”. Väldigt tunt slitskydd på exponerade ytor, efter 300 mil redan blästerskador i balk. Balkarna har sämre vaxskydd invändigt än huvar och dörrar. Bättre än förr men inte helt okej. Bärramen fram är ordentligt behandlad invändigt. Mittbalken längre bak har ingen behandling alls.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium
Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.