Bild
Nästa artikel
Rosttest: Hyundai i40 (2011)

Rosttest: Hyundai i40 (2011)

Rost

Hyundai har successivt blivit allt bättre på rostskydd och i40 är riktigt bra behandlad. Det har sprutats vax i huv, baklucka, dörrar och även i delar av balksystemet undertill.  Det mesta av underredet täcks av plastsköldar men i hålrummen under dessa saknas däremot rostskyddsmedel. Skarvarna under sköldarna är dock  väl tätade.  

Det sitter små stänklappar vid varje hjul, men de är inte tillräckligt stora för att skydda karossen. På testbilen hade hjulsprutet redan blästrat bort  slitskyddet på en bit av sparklådornas insida. Vid bakdörrarna finns en kant som så småningom också riskerar att skadas av sprut från hjulen.

Innerskärmarna fram är delvis av pressad filt och samma material har använts i bakre hjulhusen. Det binder fukt. Ovanligt nog är bränsletanken av plåt, visserligen täckt av ett lager PVC, men ändå en framtida rostfälla. Betyget stannar vid en trea.

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Hyundai i40 1,7 CRDi/136.

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.