Bild
Nästa artikel
Hyundai i10 passerar rostskyddsgranskningen med klart godkänt betyg.

Rosttest: Hyundai i10 (2014)

Rost

Väl skyddat och tätat överlag, i längsgående balkar dock bitvis med ”kluttar” av rostskydd.

Kaross av stålplåt, genomgående bra passform på dörrar och luckor, låg risk för blästerskador. Stänklappar fram, dock väldigt små. Innerskärmar av plast fram (se  bild ), bak saknas de helt men skyddsbehandlingen i hjulhusen är väl utförd.
 
Dörrar, motorhuv och baklucka är väl tätade i skarvarna och har invändig behandling, men mest fläckvis utom i bakluckan där skyddet täcker. Bra skärmkantskonstruktion i bakre hjulhus. Främre dörrstolparna är väl tätade med plastskydd som inte kan dra åt sig fukt. Väl skyddat och tätat underrede, i längsgående balkar dock bitvis enbart med ”kluttar” av rostskydd. Avgasrör av plåt, tank av plast.
Rostskyddsgaranti: 10 år

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1
2014-10-03 15:09

Hyundai's minsting plockar hem 4 av 5 på rostskydd!!!
Måste säga att jag är förvånad och riktigt imponerad, trodde stenhårt på att dom skulle ligga på samma nivå som Peugeot 108;an.

#3
2014-10-04 18:31

Uno-goja,,,,

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.