Bild
Nästa artikel

Rosttest: Honda Jazz (2002)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
 

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Honda förlitar sig i stort sett helt och hållet på bilplåtens motstånd mot rostangrepp. Karossen har få skarvar och saknar dessutom skyddande lister. Det är bra ur rostsynpunkt men ger så småningom lackskador från andras dörrar osv. Motorhuv, baklucka och dörrar är helt obehandlade inuti. Dörrarnas skarvar är väl limmade. Dörrens skarv där rutan börjar är däremot sällsynt fult gjord och inte helt tät. Jazz har en bra skyddande innerskärm fram, med liten stänklapp. Bak täcker innerskärmen obegripligt nog inte den känsliga yttre kanten. Mindre stänklapp finns framkant.
 
Bränsletanken är centralt placerad och av plastmaterial. Påfyllningsröret i svartlackad plåt är draget längs bilens bakdel och är inte skyddat annat än av lackskiktet. Det kommer att rosta, hävdar Thomas Widström. Jazz har många otäta skarvar undertill. Hålrummen är obehandlade liksom fjäderholkarna fram.
Betyg blir 2.

Rostskyddsgaranti: 6 år.

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.