Bild
Nästa artikel

Rosttest: Honda CR-V 2,0 Executive

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Honda CR-V har en kaross helt i plåt. Den har bra ventilerande framskärmskonstruktion. Motorhuven och bakluckans skarvar är bra tätade. Stänklappar fram och bak skyddar mot stänk. Fram har CR-V halvtäckande innerskärm. Bak saknas skyddande innerskärm helt, vilket är ovanligt. Alla dörrar har tätade skarvar. Plastprofiler utanpå dörrar och skärmar innebär att rostskyddet inte kan inspekteras eller eventuellt åtgärdas.

Undertill har stora delar av chassiet täckts av plastsköldar. Vissa karosskarvar är tätade men bristfälligt. Visst slitskydd har sporadiskt sprutats baktill. Skärmarna bak har slitskydd undertill. Bilen har plasttank. Hålrum och balkar har ingen synlig behandling, men har enligt Honda ett supertunt skyddande skikt. Thomas Widström på Rostskyddsmetoder anser inte att CR-V har tillräckligt bra rostskydd för nordiskt klimat.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Taggar: Rost, Honda CR-V
Rosttest: Honda CR-V 2,0 Executive

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.