Bild
Nästa artikel

Rosttest: Ford Mustang V6 Convertible

Rost

Plus för motorhuv i aluminium. Det finns någon form av innerskärm fram. I dörrarnas skarvar är plåten bara vikt omlott utan tätande limning. Ingen tillstymmelse till rostskyddsmedel  i balkar eller på karossens undersida, bara vanlig lackering eller grundlackering. Bränsletanken är i plåt, visserligen skyddad från stänk. Bakskärmarna har heller inte någon smutssamlande konstruktion men skarvarna är helt oskyddade.

– Här är alla fel gjorda, summerar Thomas Widström.

Men å andra sidan är bilen direktimporterad och inte avsedd för svensk miljö.

Rostskyddsgaranti finns inte. Bilen får difinitivt underkänt.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Testinformation

Betyg: 1 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.