Bild
Nästa artikel
Rosttest: Ford Grand C-Max Titanium 2.0 TDCi (2011)

Rosttest: Ford Grand C-Max Titanium 2.0 TDCi (2011)

Rost

Ford Grand C-Max har en modern konstruktion med kaross helt i stålplåt. Huv, baklucka och dörrar  har fogar tätade via limning, men ej perfekt i hörn. Inre behandling finns i dörrar men inte i huv eller baklucka. Framskärmarna har en luftig och bra utformning och är skyddade av innerskärmar i hård plast.

Bakskärmen är bra konstruerad och är skyddad av innerskärm av mjukt plastmaterial. Undertill finns ett slitskydd som delvis skyddar yttersidorna, plastsköldar i bakvagnen och ett skydd under motorn av mjukare plastmaterial. Flera karosskarvar är oskyddade.

Tanken är av plast med rostfritt påfyllningsrör och gummianslutning. Stänklappar saknas. När det gäller balkar är behandlingen bättre. Men vårt testexemplar har vissa svagheter, främst avsaknad av tätning av karosskarvar undertill samt ett ej heltäckande slitskydd. Det blir också ett utrymme under skjutdörrarna  som ökar risken för rost.

Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år
 

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford Grand C-Max Titanium 2.0 TDCi 163 hk Powershift

Betyg: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Taggar: Rost, Ford C-Max

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.