Nästa artikel
Rosttest: Ford Focus (2015)
Rost

Rosttest: Ford Focus (2015)

Publicerad 22 januari 2016 (uppdaterad 28 november 2016)
Ford Focus.
Bra tätat bakom plastsköldarna, men vissa lister kan samla fukt och smuts. Läs mer i Vi Bilägares rosttest av Ford Focus.
Karossen är helt i stålplåt och alla Focus som säljs i Sverige special-behandlas inuti dörrar, huv och baklucka. Behandlingen är dock ganska sporadisk och vaxet täcker inte alla skarvar.
 
Även limningarna i huv
, dörrar och baklucka har brister i form av otätade hörn. Underredet täcks av plastsköldar och innanför dessa är skarvarna bra tätade. Där finns också ett tunt lager rostskyddsmedel.
 
Balksystemet under bilen
är invändigt behandlat och skärmkanterna bak är av bra konstruktion. Men plastlisterna längs tröskellådorna kan samla på sig fukt och smuts och samma sak gäller det ljuddämpade materialet i A-stolparna.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-01-22 14:10
hultarn

Tvärtemot vad somliga (som tycks viga sin närvaro här till att provocera) påstår, säger bilprovningen att Focus efter 2008 är väldigt bra rostmässigt, vilket modellen före inte kan sägas vara.

#2 • Uppdaterat: 2016-01-22 16:45
beachman

Jag har en Ford Focus 1.6 TDCI -09 som jag jobbpendlat med i 14 000 mil sedan ny. Bakluckan började rosta redan efter 2 år och bakre skärmkanter efter 3år. Omlackering 3ggr på garanti, nu har jag givit upp sedan jag missat en lackkontroll och måste pröjsa skälv, så bilen får nu rosta ohämmat. Mekaniskt har jag däremot inte haft några problem med den (ta i trä). Är även nöjd med förbrukning som stannar oftast runt 0,5l/mil landsväg.

#3 • Uppdaterat: 2016-01-22 18:51
Lars B

Har en 1,8 Flexifuel combi 2010, ingen rost så vitt jag vet, en utmärkt bil på alla vis! Men "Hultarn", du gör en viktig kommentar om avsikten med deltagandet i diskussionerna!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.