Bild
Nästa artikel

Rosttest: Ford Fiesta 1,25 Ambiente (2000)

Rost

Fiesta har en gammaldags konstruktion med inåtvikta skärmkanter och plåttank. Tankens skarvar är mycket känsliga för rost. Reservhjulsupphängningen under bilen utsätts ständigt för smuts, och här rostar ofta gängan fast.

Filtinnerskärmar, som suger åt sig vatten, är ingen lyckad lösning. Smärre behandling finns i bakluckan, men i övrigt är skyddet mycket bristfälligt, inte minst i dörrar och huv. På motorhuven förekom inte ens limtätning vid plåtomvikningen på vår testbil.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 6 år

Testinformation

Betyg: 1 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Läs mer om:

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.