Nästa artikel
Rosttest: Ford Fiesta 1,25 Ambiente (2000)
Rost

Rosttest: Ford Fiesta 1,25 Ambiente (2000)

Publicerad 22 september 2000 (uppdaterad 28 november 2016)

Fiesta har en gammaldags konstruktion med inåtvikta skärmkanter och plåttank. Tankens skarvar är mycket känsliga för rost. Reservhjulsupphängningen under bilen utsätts ständigt för smuts, och här rostar ofta gängan fast.

Filtinnerskärmar, som suger åt sig vatten, är ingen lyckad lösning. Smärre behandling finns i bakluckan, men i övrigt är skyddet mycket bristfälligt, inte minst i dörrar och huv. På motorhuven förekom inte ens limtätning vid plåtomvikningen på vår testbil.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 6 år

Testinformation

Betyg rost: 1 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.