Nästa artikel
Rosttest: Fiat Panda 1,2
Rost

Rosttest: Fiat Panda 1,2

Publicerad 22 september 2009 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Fiat Panda är inte vidare rustad för att stå emot vinterklimat, även om rostskyddsgarantin är åtta år. Plåten är endast grundlackad på sina ställen och karossen uppvisar en mängd otätade skarvar.Huv, baklucka och dörrar är limmade bara vid de mest utsatta partierna och någon extra inre
behandling finns inte. Balkarna undertill är helt igenpluggade och när Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström petar bort en plugg rinner vattnet ut. Inte ens i de vattenfyllda balkarna finns något skyddande vax.

På plussidan noterar vår rostskyddsexpert moderna skärmkanter där smutsen får svårt att fastna samt en bränsletank av plast. Slitskyddet undertill är ganska välgjort.

- Inte blir Panda Årets Bil vad gäller rostskydd i alla fall, säger Thomas Widström och ger bilen en tvåa i betyg.

Rostskyddsgaranti: 8 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.