Bild
Nästa artikel
Rosttest: Fiat Grande Punto (2006)

Rosttest: Fiat Grande Punto (2006)

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Fiat har aldrig utmärkt sig som överdängare på rostskydd och Grande Punto gör inte mycket för att ändra på det.  Det går inte att hitta vax i ett enda hålrum utom, konstigt nog, i motorns upphängningsram.  Plåtskarvarna i huv, baklucka och dörrar är tätade bara i den kant som är mest utsatt. Dörrarna är dessutom extra snålt lackade undertill.

Underredet har fått ett tunt slitlager och de flesta plåtskarvar har förseglats med limsträngar. Sparklådans skarv är dock inte tätad alls och det finns inga stänklappar som skyddar den mot grus- och smuts-sprut.

Mellan främre hjulhusen och motorrummet finns ingen plåt. Motorn skyddas från sprut enbart av plastinnerskärmarna. I håligheter vid ytterskärmarna syns plastpåsar med ljudisolering. Om dessa skadas, suger materialet åt sig fukt likt tvättsvampar.Gamla Punto var snäppet sämre rostskyddad, men nya Grande Punto får ändå samma betyg: en tvåa.

Rostskyddsgaranti: 8 år.

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.