Bild
Nästa artikel
Rost

Rosttest: Daewoo Lacetti 1,6 SX (2003)

Publicerad 22 september 2003 (uppdaterad 28 november 2016)

Daewoo har förutsättningar att börja rosta rejält innan garantin löpt ut. Den saknar i stort sett helt någon rostskyddsbehandling utöver grundlack. Underredet är visserligen överdraget med ett PVC-lager, men detta är inte nog för att skydda alla de plåtar som ligger på varandra utan någon tätning i skarvarna.

Smuts och grus kan obehindrat blästra bort det tunna skydd som finns. Stänkskydd saknas.Inuti balkarna har det sprutats en skvätt vax här och där, men det kan knappast kallas välgjort.Fram sitter innerskärmar, men inuti fjäderbenstornen finns oskyddade partier. Bakom innerskärmarna ligger en skumgummitätning helt öppet. Den lär dra till sig fukt som en svamp.

Baktill saknas innerskärmar och på de mest utsatta ställena finns helt öppna skarvar som bara är överdragna med grundlack. Huv, baklucka och dörrar är sporadiskt limmade och har inget extra skydd. Bränsletanken är av plåt som delvis är oskyddad och ännu en av orsakerna till det underkända betyget ett.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 6 år

Testinformation

Betyg rost: 1 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.