Bild
Nästa artikel
Rost

Rosttest: Citroën DS5 (2012)

Publicerad 29 januari 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

DS5 har kaross av plåt men motorhuv av aluminium. Framskärmarna är luftigt och bra monterade, medan bakluckan enbart är tätad i nederkant och saknar rostskyddsbehandling. Små dräneringar i luckan.

Rostrisk i främre nederkant på bakdörrarna, på grund av dålig karosspassning kan områdena med tiden utsättas för blästring. Innerskärmar av plast, bra skärmkantkonstruktion bak. Många otätade skarvar under bilen, slitskydd bara på bottenplattans mest utsatta ställen.

Mycket små stänklappar fram och tröskellådsskarvarna sticker rakt ut från framhjulen – sammantaget risk för blästring. Ingen invändig behandling av hålrum. En del är bra på DS5, en del är klara brister.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Citroën DS5.
Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.