Bild
Nästa artikel
Rosttest: Citroën C6

Rosttest: Citroën C6

Rost

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

C6 har dörrar och motorhuv i aluminium vilket förstås innebär ett bättre skydd mot rost. Avrinningshålen i bakluckan är för små. Dörrens nedre plastlist skyddar från islag främst på andra bilar.

Innerskärmarna fram i plast är bra, tyvärr filtinnerskärmar bak. Bottenplattan saknar behandling helt. De mest utsatta skarvarna är skyddade men inte alla.

Plastsköldar täcker stora delar av underredet, under dem är skarvarna oskyddade och behandling saknas. Sköldarna gömmer grus och eventuella rostangrepp.Reservhjulsbaljan har slitskydd. Bränsletanken är av plast.

- C6 är sparsamt skyddad, sammanfattar Håkan Johansson. Filt är ingen bra lösning och vare sig hålrum eller bottenplatta har något rostskydd.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Taggar: Rost, Citroën C6

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.