Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
C3 är modernt byggd med få skarvar i karossen. Mindre bra är att den är helt i plåt, utan mer rostsäkra material i t ex baklucka eller framskärmar. Bilen saknar också invändig behandling i balkar och hålrum och huven är bara grundlackad på undersidan. Andra minusposter är att bakluckans skarvar bara är limmade halvvägs upp och dörrarna bara i nederkant.
Underredet har ett slitskydd av PVC på de mest utsatta ställena men dörrtröskelns skarvar är öppna och oskyddade, liksom karosskarven i golvet bak.
I det läget hjälper det inte att skärmkanterna bak är av vettig konstruktion, att bra innerskärmar av plast finns runt om, att bilen har stänklappar och att bränsletank/bränsleledningar är av plast. Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström ger ändå ett underkänt betyg.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Nästa artikel
Rosttest: Citroën C3 1,4i SX Komfort
Rosttest: Citroën C3 1,4i SX Komfort
Rost
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.