Bild
Nästa artikel

Rosttest: Citroën C-Crosser HDi Exclusive (2007)

Rost

Citroën C-Crosser har visserligen välgjorda tätningar i huv, baklucka och dörrar, men saknar helt invändig behandling. Lika torrt är det i balksystemet under bilen.

Underredet består av stora oskyddade plåtytor med en mängd öppna skarvar och det går att hitta även verkligt allvarliga rostfällor. Vid fjäderbenens övre infästning samlas mängder av blöt lort som lägger sig över otätade skarvar, skyddade endast av grundlack. I bakre hjulhusen sitter innerskärmar av filt som suger åt sig saltvatten.

Den blöta filten ligger an mot bakskärmarnas invikta plåtkant. Bakom framhjulen – mitt i sprutet – finns också öppna skarvar som på testbilen var igensatta av våt smuts. Några stänklappar till skydd för underredet finns inte. Bränsletanken är, otidsenligt nog, av plåt.
 
Citroëns japanska rostskydd får sämsta möjliga betyg, en etta.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 1 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Rosttest: Citroën C-Crosser HDi Exclusive (2007)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.