Bild
Nästa artikel

Rosttest: Chevrolet Matiz

Rost

Den koreanska bilen saknar i stort sett rostskydd. Undertill är det visserligen sprutat ett slitlager, men inga skarvar är tätade. Det finns gott om plåtar som ligger på varandra och där rosten lätt får fäste. På testbilen hittar vi redan rostangrepp inuti en balk.

Skarvarna i dörrar, huv och baklucka är nödtorftigt tätade men någon invändig skyddsbehandling finns inte. Skärmkanterna är av en åldrig konstruktion som samlar massor av lort och fukt. Fram sitter små smala innerskärmar, bakre hjulhusen har inget skydd alls.

Den enda försonande detaljen ur rostskyddssynpunkt är bränsletanken av plast. Men det räcker inte för att lyfta betyget från sämsta tänkbara: en etta.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 6 år.

Testinformation

Betyg: 1 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.