Bild
Nästa artikel
Rost

Rosttest: BMW X3 (2016)

Publicerad 1 juli 2016 (uppdaterad 28 november 2016)
BMW X3.
Gott slitskydd på undersidans öppna ytor, men under sköldarna är det sämre. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Karossens olika delar är av stålplåt. Motorhuv och baklucka har välgjorda limskarvar och är rostskyddsbehandlade på insidan. Innerskärmar av filt bak, av filt och plast fram. Samtliga dörrar har välgjord vaxbehandling på insidan. Främre stänkskydd saknas.

Underredet är täckt av sköldar av plast- eller filtmaterial. Gott slitskydd på öppna ytor undertill, dessutom välgjorda skarvar. Under sköldarna är det däremot ont om slitskydd. Längsgående balkar saknar invändig behandling, vilket däremot finns i bakre balkar, även den bakre delen av bakvagnsupphängningen. Rostfri bakre ljuddämpare, men inte själva röret.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Kommentarer

#1 • 2016-07-01 15:24
mayors

..för att man kan och ändå byter inom (max) tre år så varför bry sig?

#2 • 2016-07-01 20:06
Tjalle

milkylainen: nu blev jag nyfiken: både 5-serien och X3 har chassi, huvudsakligen av aluminium - vad har 5-serien mer för "påkostad al-konstruktion"?

#4 • 2016-07-01 15:14
milkylainen

Påminn mig igen varför man betalar mer för en dåligt skyddad skogsmulle än en 5:serie med jättebra rostskydd och påkostad aluminiumkonstruktion?

#5 • 2016-07-01 20:20
milkylainen

Tjalle: Nej, chassi är verkligen inte till större delen konstruerad av alu. Möjligen främre stötdämpartornen och någon crossmember.
Men i princip är hela X3 stål.
Däremot är större delen av karossen i 5:an är helt i alu medans X3:an är i stål.
Du kan läsa på 5:ans rosttest här i ViB... och kolla bilder på nätet.

http://www.autoindustryinsider.com/wp-content/uploads/2012/02/BMW-F10-BIW-e1329736906474.jpg

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.