Nästa artikel
Rosttest: BMW X1 xDrive 20d (2009)
Rost

Rosttest: BMW X1 xDrive 20d (2009)

Publicerad 22 december 2009 (uppdaterad 28 november 2016)

BMW nöjer sig med att utfästa tolv års rostskyddsgaranti medan Mercedes håller fast vid 30 år – trots att historien långt ifrån varit rostfri.

Den tolvåriga BMW-garantin torde hålla, ty X1 är en väl rostskyddsbehandlad bil. Huv, baklucka och dörrar är noggrannt tätade och vaxbehandlade inuti. Underredet täcks till stor del av sköldar (av något slags filtmaterial) men plåten har ändå fått ett skyddande lager av PVC.  Inuti balkarna finns vax.

Vid bakhjulen finns känsliga punkter. Innerskärmarna, som är av pressad och fuktkänslig textil, ligger an mot plåten med bara lack som skydd. Vår rostexpert sätter också ett frågetecken för plastlisterna längs skärmkanterna. Det finns risk för att våt lort samlas under listerna.

Några stänklappar som skyddar underredet har inte BMW kostat på. Rostskyddsbetyget blir ändå en fyra, men en svag sådan.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW X1 xDrive 20d
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.