Nästa artikel
Rosttest: BMW 750iL (2016)
Rost

Rosttest: BMW 750iL (2016)

Publicerad 20 september 2016 (uppdaterad 28 november 2016)
Hög andel aluminium ger plus i protokollet, men det har slarvats med limningen. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
På 7-serien är karosstommen i stål medan de lösa karosspanelerna (dörrar, huv och baklucka) är av aluminium. Huven och framkanten på dörrarna är slarvigt limmade och innerskärmarna bak är klädda med filt. Tack vare aluminiumet är rostrisken låg.

Under bilen sitter stora täckkåpor av filt/plast med bra behandling bakom dessa och i alla hålrum. Fram- och bakvagn är av aluminium medan bränsletanken är av plast. Avgasröret är av vanligt plåt, medan dämparna är rostfria.

Hög andel aluminium ger totalt en femma i betyg – bättre än övriga BMW-modeller.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-09-20 10:17
N-iklas

Finns det överhuvudtaget NÅGON ny bil med låg ljudnivå där man inte använder filt på utsidan?
Förr i världen kunde man uppnå låg ljudnivå utan sådana billiga tricks.
Varför tycks det inte vara möjligt längre?
Och har dessa heltäckande plastsköldar någon inverkan på ljudisoleringen - även då de inte har filt på baksidan?

#2 • Uppdaterat: 2016-09-21 20:39
celef

Hur gjorde dom förut om tillverkarna inte kunde fuska med filt?

#3 • Uppdaterat: 2016-09-21 21:32
N-iklas

Underlig utveckling och det är ingen som tagit upp frågan på allvar.
Kommer ihåg 1988 då Mercedes W124 300E och Opel Senator var de tystaste bilar Teknikens Värld testat, i Senatorn kunde man föra ett samtal med baksätespassagerarna i 200 km/t utan problem och vikten var ändå inte hög så vem hittade på filtarna och varför?

#4 • Uppdaterat: 2016-11-23 00:50
snabb95

Motorn har en mer än dubbelt så stor cylindervolym på 4395 cc (som de övriga bilarna med dieselmotorerna som oftast är på 2000 cc) och bilens tjänstevikt är 2215 kg. Trots att bilen drivs av bensin och är fyrhjulsdriven, är förbrukningen bara 8,5 l/100 km och CO2 197 g/km.
En lika stor dieselmotor på 449 hk i den bilen som då blivit ännu tyngre skulle nog haft ungefär samma CO2 utsläpp, eller?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.