Nästa artikel
Rosttest: BMW 520d (2011)
Rost

Rosttest: BMW 520d (2011)

Publicerad 23 juni 2011 (uppdaterad 28 november 2016)

BMW 5-serien har ett utmärkt rostskydd. Motorhuv, framskärmar och dörrar är i aluminium och samma sak gäller hjulupphängningar och en del andra chassidetaljer.

Tätningarna i huv, dörrar och baklucka är välgjorda och bakluckan, som är i stålplåt, är invändigt behandlad. BMW har också konstruerat om skärmkanterna bak, som på den tidigare 5-seriemodellen hade en smutssamlande hylla.

Under bilen är alla balkar invändigt behandlade. Dessutom är slitskyddet bra och skarvarna noggrant tätade. BMW har också, till skillnad från Audi, kostat på en behandling med rostskyddsmedel innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet.

På minussidan noteras egentligen bara två saker. Stänklappar saknas som standard och innerskärmarna, både fram och bak, är i ett filtliknande material som kan suga åt sig fukt. BMW har också bantat på avgassystemet som på den tidigare 5-serien var helt i rostfritt. På den nya modellen är främre ljuddämparen och mellanröret i vanligt stål, medan resten är rostfritt.

– Kul att för en gångs skull få dela ut dubbla toppbetyg i testduellen mellan 5-serien och Audi A6. Allra mest imponerar 5-serien, som är en av de absolut bäst rostskyddade bilarna just nu. Jämfört med Audin är BMW:s femma snäppet starkare, säger en nöjd Thomas Widström.

Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW 520d
Betyg rost: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.