Nästa artikel
Rosttest: BMW 320d GT
Rost

Rosttest: BMW 320d GT

Publicerad 1 oktober 2015 (uppdaterad 28 november 2016)
Väl tätade skarvar och exemplariskt rostskydd på balkarna under bilen ger BMW 320d GT bra betyg för rostskyddet.

 I 3-seriens olika versioner, även GT, är alla karossdelar av stålplåt (5-serien har dörrar, motorhuv och framskärmar av aluminium). Genomgående väl tätade skarvar. Motorhuv och baklucka har ordentligt rostskydd på insidan. Innerskärmar av ”plastfilt” fram och bak men bra behandling under dem.

Dörrarna är väl rostskyddade och har en annorlunda, limmad skarv med fogen ”inåt”, vilket förefaller vara en bra konstruktion – tiden får utvisa (se bild). Väl tätade skarvar undertill och balkarna har ett exemplariskt rostskydd med utmärkt spridning. I skarven vindrutestolpe/framskärm finns skumplast, dock av en måttligt fuktkänslig kvalitet.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-10-01 14:31
IngoS

Gamla borgerliga dygder -hel och ren inunder -anstår en premiumbil!

#2 • Uppdaterat: 2015-10-01 23:57
milkylainen

Som sagt. Eftersom man inte ser den hela limmade skarven längre så ser man inte om angreppet börjar på insidan. Vackert men kan vara nog så förrädiskt om det inte är välgjort på insidan. Rostangrepp börjar oftast i skarvar av olika slag. Gömma skarvarna har väl traditionellt vart en jättedålig ide, men som sagt, återstår att se.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.