Nästa artikel
Rosttest: Audi Q2 (2017)
Rost

Rosttest: Audi Q2 (2017)

Publicerad 16 februari 2017 (uppdaterad 28 augusti 2018)
Audi Q2.
Limningar och tätningar får beröm. Men det finns en fuktsamlare och en grogrund för rost. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Kaross av stålplåt, bra limningar av fogar i motorhuv, baklucka och dörrar. Motorhuv saknar invändig behandling. Plastinnerskärmar fram och bak, välgjorda tätningar i skarvar under de bakre. Bra skärmkanter bak. Området vid plastlisterna runt skärmar och i nederdel av dörrar kan bli grogrund för rost.

Ganska stora plastsköldar undertill. Under dem saknas såväl slitskydd som tätning i skarvar. Mycket bra invändig behandling i balkar undertill. Fuktsamlande kudde vid vindrutestolparna.  
 
Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-02-16 14:24
Vidstige

Betyg 3, kors i taket! På en Audi dessutom, märket som ska ha bäst rostskydd.

#2 • Uppdaterat: 2017-02-16 15:44
Peugo

Nån som ändå lyssnar på oss vettiga hos Vi Bilägare? ;)

#3 • Uppdaterat: 2017-02-16 17:00
Vorwärts

Bilen får det rostskyddsbetyg den förtjänar, det spelar ingen roll om emblemet i fronten består av fyra ringar eller av något annat.

Dessa ständiga konspiationsteorier om att tidningen favoriserar Volkswagen AG börjar bli ordentligt tröttsamma och borde falla under reglerna om trollande och oseriösa inlägg i kommentarsfält samt forum.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.