Bild
Nästa artikel
Audi A4 allroad.

Rosttest: Audi A4 allroad (2019)

Rost

Rejäl bakvagnsram och vältätade skarvar. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.
A4 allroad har kaross av stålplåt. Motorhuv, baklucka och dörrar har väl utförda limningar men behandling på insidan finns inte i motorhuv och baklucka, däremot i dörrarna. Bra skärmkanter bak. Innerskärmarna fram och bak har en särskild profilering som ska lufta mot plåten och dämpa ljud. Framskärmarna har bra blästringsskydd.

Underredet täcks av skivor av pressad papp. Skarvarna under dem är väl tätade och det finns ett gott slitskydd. Balkarna undertill är behandlade inuti. Hjulupphängningar fram och bak, fjäderbenstorn och bakre tvärgående krockbalk är av aluminium. Rejäl bakvagnsram av stålplåt.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Läs mer om:

Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Kommentarer

#1
2019-05-01 14:08

"Rejäl bakvagnsram och vältränade skarvar."

Kan ni förtydliga vad vältränade skarvar är för något? Hur är dessa tränade? Gym? :)

.

#2
2019-05-01 14:23

Hur funkar pressad papp och väta?

#4
2019-05-01 22:59

Japanerna är gröna av avund..

#6
2019-05-02 12:40

Mb600: Vad är viktigast för dig - handen på hjärtat.
Du får välja mellan två bilar:
Bil 1) Den får lacksläpp men rostar inte i vitala delar.
Bil 2) Den får inte lacksläpp men rostar i vitala delar.

Vilken väljer du?

#8
2019-05-02 10:19

Förra a4:an ser man rostig rätt ofta

#9
2019-05-02 17:40

2TT2, en artikel från 2011 som handlar om bilar från 2006-2008, nu greppar du efter halmstrån.

Nej, hellre en rejäl tysk än en japan som kommer med rostangrepp redan från fabrik.

#10
2019-05-02 18:17

Vorwärts, jag skrev ”En klassiker” till saken hör att rosthögen fick toppbetyg i rosttest.

#11
2019-05-02 18:49

2TT2, Audi A6 2006 har 3 av 5 i rosttestet, innan siffran reviderades hade den 4 av 5 vilket inte heller är ett toppbetyg så inget av det du skriver stämmer.

#12
2019-05-02 22:33

Vorwärts,okej, ett mycket bra betyg tycker jag 4 av 5 är men rosthögen borde ha max 2 av 5.

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-audi-a6-24-2006-12229

#14
2019-05-03 09:39

Mb600. Flashback saknar dig och vill gärna att du återvänder dit.

#16
2019-05-05 19:10

På Audi spelar väl inte rostskyddet så stor roll egentligen? Det som tar livet av bilarna är väl snarare dålig hållbarhet över tid på det mekaniska.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.