Bild
Nästa artikel

Rosttest: Audi A2 (2000)

Rost

Det är egentligen svårare att bygga en bil i aluminium än i stål. De olika metallerna i karossen måste hållas isär. Annars får man en korrosion också av aluminium.

Men generellt är förstås A2 byggd i ett betydligt bättre material. Undertill finns ett slitskydd. För övrigt är det lackeringen, behandlingen av materialet efter tillverkningen, som utgör själva korossionsskyddet. Det finns till exempel inget rostskydd inne i balkarna, endast lackering.

"Man får ju förutsätta", menar Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström, "att Audis erfarenhet garanterar att man inte gjort några misstag". Erfarenhet finns från Audi A8 som är byggd på samma sätt. Betyget blir alltså 5.

Skulle man däremot montera extrautrustning felaktigt så att man åstadkommer kontakt mellan olika materialkvaliteter – då kan en korrosion i stället gå mycket snabbt.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Taggar: Rost, Audi A2
Rosttest: Audi A2 (2000)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.