Bild
Nästa artikel

Rosttest: Alfa Romeo 159 2,2 JTS (2006)

Rost

Alfa 159. Det finns inte mycket positivt att säga om den nya Alfans rostskydd och betyget blir sämsta tänkbara, en etta. Enda ljuspunkterna är att bränsletanken är i plast, som inte kan rosta, och att slitskyddet under bilen är hyfsat. Sedan är det bara minus i protokollet.

Hela karossen är i plåt, invändig behandling i balkar och hålrum saknas, limfogarna i dörrarna är bristfälliga och underredet vimlar av otätade skarvar.

Även tröskelådorna är av dålig konstruktion och samma sak gäller skärmkanterna bak, som har smutssamlande hyllor. De är dessutom täckta av fuktabsorberande innerskärmar i filtmaterial, en rostfälla av värsta sort.

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 8 år

Testinformation

Betyg: 1 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Taggar: Rost, Alfa Romeo 159
Rosttest: Alfa Romeo 159 2,2 JTS (2006)

Kommentarer

#1
Per Kringberg
2010-11-11 22:09

Ni är för roliga! Min nuvarande Alfa 166 1999 har rullat 23.000 mil och är helt rostfri. Beröm både av SBP och fordonslärarna på den yrkesskola jag jobbar på. Jag har svårt att tro att 159 skulle vara sämre.

#2
2011-07-21 09:24

Instämmer med Per, VB:s rostkyddstest har ingenting med verkligheten att göra. Att poångsätta en bil utgående från hur man tror att den kommer att rosta har ingenting med verkligheten att göra. Har själv ägt 4 st. Alfor vilka alla varit ca. 10 år gamla då jag bytt dem till en ny och jag kan garantera att några rostproblem har ja inte behövt lida av. Vore det inte mera på sin plats att undersöka äldre bilar istället så att man uppnår en mera objektiv bild av bilarnas rostproblem. Om man ens litet öppnar ögonen i trafiken hittar man nog de verkliga rosthögarna i sådana märken som tex. Mercedes.

#3
2011-08-23 21:58

Rostfri behöver inte betyda att bilen inte rostat någonstans bara för att man inte ser det med blotta ögat! Jag skulle allvarligt talat överväga att köpa en annan bil om tester visar att utförandet av rostskyddet är undermåligt redan från fabrik. Varför som konsument bli en försökskanin?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.