Bild
Nästa artikel
Bästa placeringen är oftast vid backspegeln. Kolla att den medföljande kabeln är lång nog.
Bästa placeringen är oftast vid backspegeln. Kolla att den medföljande kabeln är lång nog.

Rätten på din sida med en "dash cam"

Test

Har du någon gång varit inblandad i en trafikolycka – en krock? Svaret är sannolikt ja och detta eftersom majoriteten av svenska bilister någon gång krockat.

Varje år krockar vi i Sverige för ett värde motsvarande 35 miljarder kronor fördelat på i runda tal en halv miljon olyckor, enligt en uträkning av försäkringsbolaget If från 2011. Många av dessa krockar är lindriga, de flesta handlar om påkörning bakifrån, men ger ofta upphov till dyra plåtskador.

Enligt Sifo är sannolikheten, fördelat över riket, runt 50 procent att man som bilist krockar under sin karriär. Storstadsregionerna är trafikintensivare och inte oväntat överrepresenterade i statistiken, i Göteborg är risken nästan dubbelt så stor att krocka jämfört med riksgenomsnittet (elva mot sex procent).

När krocken väl är ett faktum och man förhoppningsvis klarat sig utan personskador läggs fokus snabbt på skuldfrågan. Att objektivt analysera vems felet var är inte alltid enkelt, särskilt inte om omständigheterna är oklara i kombination med tvetydiga minnesbilder samt ibland – tyvärr – rena lögner.

 

När olyckan är framme kan en färdkamera, även kallad dash cam eller vindrutekamera, vara det objektiva vittne du behöver. Färdkameror är efter en dom i Högsta förvaltningsdomstolen lagliga. I domen fastställdes att ”föraren ska starta och stänga av kameran samt avgöra vad som ska filmas genom att styra fordonet” vilket därigenom gör att den inte kan klassas som en tillståndspliktig övervakningskamera.

Värt att notera här är att somliga kamerors parkeringsläge, alltså den funktion där kameran startar om bilen blir påbackad, inte är laglig eftersom den då inte kräver någon manövrering av föraren och därmed är en övervakningskamera.


– Tänk också på att även en avstängd kamera måste plockas ned när du lämnar bilen, förklarar Martin Hemberg på Datainspektionen. Lagen gör ingen skillnad på om kameran är avstängd eller inte och sitter den uppe så måste man ha tillstånd.

 

Vi har testat nio olika kameror i ett brett prisspann, från knappt 400 kronor till 2 699. I priset för Garmins två kameror samt även Transcend ingår minneskort, i övriga fall får du även lägga på den kostnaden innan du kan börja använda kameran.


Blaupunkt BP 3.0

 Med 140 graders vidvinkel, GPS samt rörelsedetektor har Blaupunkt BP 3.0 alla funktioner man kan tänkas behöva. Skärmen mäter 2,7 tum och upplösningen är okej, dock är menysystemet inte helt lättnavigerat. Mycket går att konfigurera, som kvalitet på film, foto och filmklippens längd. Bildkvaliteten är bra även under mörker.   

Beteckning/artikelnummer 1131599130001
GPS: Ja
Autospar: Ja
Pris: 1 995 kr

Betyg: 4
 

Caliber DVR 210

Caliber DVR 210 från Conrad.se är en av testets billigare men ändå kompletta kameror med GPS. Inställningsmöjligheterna är ganska få men i gengäld är kameran lättanvänd. Filmkvaliteten är godkänd under goda ljusförhållanden men vid mörker blir bilden grovkorning. Den inbyggda lampan gör ingen nytta då den bländar i rutan.

Beteckning/artikelnummer: 1542285
GPS: Ja
Autospar: Ja
Pris: 645 kr

Betyg: 2
 

Denver CCT-1301

Från Kjell&Co kommer testets billigaste kamera av märket Denver. Bildupptagningen är godkänd under perfekta förhållanden men med motljus, för att inte tala om mörker, får CCT-1301 stora problem. För dig som enbart kör i dagsjus kan den vara ett alternativ om du vill ha enklast möjliga färdkamera.

Beteckning/artikelnummer: 50871
GPS: Nej
Autospar: Ja
Pris: 399,90 kr

Betyg: 1
 

Denver CCT-5001

CCT-5001 är trots sitt relativt låga pris en betydligt mer kompetent kamera än lillebror 1301, inte minst tack vare 120 graders vidvinkel. Displayen är stor och tydlig men menysystemet kräver lite tillvänjning. Under goda och medelgoda ljusförhållanden är kvaliteten god men trots IR-lysdioder tappar den i mörker.

Beteckning/artikelnummer: 50865
GPS: Nej
Autospar: Ja
Pris: 599 kr

Betyg: 2
 

Garmin Dash Cam 45

Med hög upplösning, GPS, wifi samt finesser som körassistenter som varnar för exempelvis stillastående trafik och fartkameror är Garmin 45 fullmatad. Mycket bra videoupptagning och smidig hantering via antingen den egna appen (kräver smartphone) eller på datorn. Enkelt menysystem och testets nättaste format.

Beteckning/artikelnummer: 010-01750-01
GPS: Ja
Autospar: Ja
Pris: 1 799 kr

Betyg: 4
 

Garmin dash cam 65W

Garmins flaggskepp 65W har samma mått som 45 men ännu mer vidvinkel (hela 180 grader) och röststyrning. Båda dessa extra finesser kan man absolut ha glädje av (särkskilt om man är lite av ett teknikfreak) men prislappen blir därefter och Dash Cam 65W är mycket riktigt testets dyraste kamera. Bäst i test är den dock tveklöst.

Beteckning/artikelnummer: 010-01750-15
GPS: Ja
Autospar: Ja
Pris: 2 699 kr

Betyg: 5 (bäst i test)
 

Rollei Cardvr-71

 Rollei CarDVR-71 säljs av Clas Ohlson och är testets näst billigaste kamera. Liksom övriga kameror i det lägre prissegmentet är videoupptagningen okej under ljusstarka förhållanden men tappar snabbt i mörker (LED-lampan gör inget mer än bländar). Den är enkel att hantera och menysystemet är lättnavigerat.

Beteckning/artikelnummer: 38-7365
GPS: Nej
Autospar: Ja
Pris: 499 kr

Betyg: 2
 

Rollei cardvr-300

CarDVR-300 från Rollei, denna levererad av Conrad.se, är ett stort steg upp från 71. Med GPS och en betydligt mycket bättre kamera som ger godkänt resultat även i svagt ljus är den därmed ett kompetent val. Skärmen är dock lågupplöst, särskilt jämfört med Garmin och Blaupunkt. 300 ersätts nu av nyare 308, läge att fynda på rea?

Beteckning/artikelnummer: uppges ej
GPS: Ja
Autospar: Ja
Pris: 1 195 kr

Betyg: 3
 

Transcend Drivepro 50

 

Transcend DrivePro 50 skiljer sig från övriga åtta kameror i testet genom att den saknar skärm och bara har en enda knapp (för att manuellt spara en film). Istället styr man kameran via en app och således krävs en smartphone för att utnyttja kameran fullt ut. Videokvaliteten är bra, nästan i klass med Garmin.

Beteckning/artikelnummer: 1516874
GPS: Nej
Autospar: Ja
Pris: 1 045 kr

Betyg: 3

 

Taggar: Test

Varje år krockar vi i Sverige för ett värde motsvarande 35 miljarder kronor fördelat på i runda tal en halv miljon olyckor, enligt en uträkning av försäkringsbolaget If från 2011. Många av dessa krockar är lindriga, de flesta handlar om påkörning bakifrån, men ger ofta upphov till dyra plåtskador.

Enligt Sifo är sannolikheten, fördelat över riket, runt 50 procent att man som bilist krockar under sin karriär. Storstadsregionerna är trafikintensivare och inte oväntat överrepresenterade i statistiken, i Göteborg är risken nästan dubbelt så stor att krocka jämfört med riksgenomsnittet (elva mot sex procent).

När krocken väl är ett faktum och man förhoppningsvis klarat sig utan personskador läggs fokus snabbt på skuldfrågan. Att objektivt analysera vems felet var är inte alltid enkelt, särskilt inte om omständigheterna är oklara i kombination med tvetydiga minnesbilder samt ibland – tyvärr – rena lögner.

 

När olyckan är framme kan en färdkamera, även kallad dash cam eller vindrutekamera, vara det objektiva vittne du behöver. Färdkameror är efter en dom i Högsta förvaltningsdomstolen lagliga. I domen fasts

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

SÅ GJORDE VI TESTET

Vi har kört med samtliga kameror under varierande ljusförhållanden samt testat olika inställningar, arbetat med menysystem och appar. Enkel och logisk hantering samt videokvalitet under ljussvaga förhållanden har prioriterats.

Betygskala: 5 = Utmärkt. 4 = Bra.
3 = Medel. 2 = Mindre bra. 1 = Dåligt.

VIKTIGA FUNKTIONER

Förmågan att filma under ljussvaga förhållanden är viktig, man bör kunna utläsa vad det står på en registreringsskylt på rimligt avstånd.

Kameran ska också filma i så kallad loop, med andra ord att den skriver över de äldsta filerna i takt med att minnet är fullt så att man inte behöver gå in och radera manuellt. Av detta skäl är så kallade actionkameror mindre lämpliga.

Dessutom är en autosparfunktion, där kameran automatiskt sparar och skrivskyddar den aktuella filmsekvensen om den detekterar en olycka, en viktig funktion eftersom det säkerställer att viktiga bevis inte går förlorade.

Ju mer vidvinkel desto bättre, då missar man mindre på sidan av bilen.

På önskelistan står också GPS eftersom det om inte annat även loggar hastigheten vid en eventuell olycka.

LEVERANTÖRER

Blaupunkt/KG Knutsson ABwww.kgk.se, 08-923000.

Caliber/Conrad, www.conrad.se.

Denver, www.kjell.com, 010-6802500.

Garmin, www.garmin.se, 031-7940000.

Rollei/Clas Ohlsonwww.clasohlson.com, 0247-445 00.

Rollei/Conrad, www.conrad.se.

Transcend/Conrad, www.conrad.se.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.