Nästa artikel
Nya lätta Mazda2 drar ifrån
Test

Nya lätta Mazda2 drar ifrån

Publicerad 7 november 2007 (uppdaterad 10 september 2019)
Nya Mazda2 kör ifrån Peugeot 207 både bokstavligt och ekonomiskt. Även när det handlar om kvalitetskänsla är det japanska lättbygget klar favorit.  Även när det handlar om kvalitetskänsla är det japanska lättbygget klar favorit.  Det räcker för en klar testseger, förutsatt att Mazdan klarar Euro NCAP:s krocktester med högsta betyg.  Gör den inte det är Peugeot det rätta valet. 207:an har redan bevisat att den är ett säkert köp.    

För människor är det just nu GI-metoden som gäller för den som vill gå ned i vikt.

Men även inom bilvärlden har intresset för olika typer av bantningskurer ökat lavinartat på senare tid. Orsaken är enkel: lättare bilar ger lägre bränsleförbrukning och därmed begränsas också utsläppen av den miljöfarliga koldioxiden. 
 
Mazdas viktminskningsprogram går under beteckningen "Gram Strategy" och har tillämpats flitigt på den nya småbilen Mazda2. Teknikerna har putsat på i princip allt, från karosstruktur och avgassystem till hjulupphängningar och elkablar. Till och med magneterna i bilens högtalarsystem har bantats.

Resultatet av den framgångsrika gramjakten är att nya Mazda2 väger tio procent, eller knappt 100 kilo, mindre än den tidigare modellen. Samtidigt har bränsleförbrukningen sjunkit med nästan 17 procent, från 6,3 till 5,4 l/100 km, när basversionerna jämförs.
      
Genom att göra sin nya modell mindre och lättare än föregångaren bryter Mazda dessutom ett långvarigt, och inte särskilt miljövänligt, mönster inom branschen. Trenden har hittills varit att bilarna, även i de mindre klasserna, vuxit sig större och tyngre för varje ny generation som lanserats.
 
Inte bara nättare

Men nya Mazda2 är inte bara nättare och lättare än den gamla modellen. Den har också en helt annan framtoning. Av föregångarens fyrkantigt bruksmässiga formgivning syns inte ett spår och det är precis det som är meningen.

Orsaken är, enligt Mazda, att känslomässiga faktorer som design och varumärkesimage blivit allt viktigare för att locka kunder även i småbilsklassen, eller B-segmentet som det heter på fackspråk.

Det är något som Peugeot upptäckte för länge sedan. Redan 206-modellen levde högt på sin attityd och formgivning och var under flera år Sveriges mest sålda småbil. Peugeot 207 vansläktas inte, utan säljer också bra och är näst populärast i storleksklassen efter Skoda Fabia.

Mazda2, däremot, för en minst sagt tynande tillvaro på den svenska marknaden. Hittills i år har bara 54 (!) exemplar sålts och det räcker bara till plats 195 på försäljningstoppen. Motsvarande siffror för Peugeot 207 är 2 997 bilar och 19:e plats.

Så visst förstår man om Mazda-handlarna längtar efter något nytt och fräscht.

Men det är inte bara karosslinjerna som blivit spänstigare på Mazda2. Även köregenskaperna har utvecklats och Mazdan överglänser till och med erkänt kompetenta Peugeot 207 på flera punkter.

Motståndet i ratt och pedaler är perfekt avstämt och samma sak gäller samspelet mellan koppling och växellåda. I kombination med en lent arbetande och elastisk 1,3-litersmotor gör det Mazdan smidigast att hantera vid normal framfart.

Bra strålkastare är en annan detalj som är väsentlig för körsäkerheten, särskilt nu när höstmörkret börjar falla. Peugeots nästan 80 cm långa framlysen är klart effektivast i test. Ljusutbytet är mycket bra, både på hel- och halvljus.
Mazda-föraren får klara sig med ett betydligt klenare ljus och måste dessutom själv torka av glasen eftersom strålkastarrengörning saknas
.
Ett problem som Mazda brottats med under utvecklingsarbetet med sin nya småbil är att minska vikten och samtidigt öka krocksäkerheten. Det är en ekvation som inte är helt lätt att lösa.

Mazda har valt att utnyttja höghållfasthetsstål i stora delar av karossen och på speciellt utsatta ställen har ultrahöghållfasthetsstål  använts. Det är stålkvaliteter som är både lättare och starkare än konventionell karossplåt.
Fast hur Mazda lyckats med krocksäkerheten är fortfarande ett oskrivet bland, bilen är ännu inte oberoende testad av Euro NCAP. Det är däremot Peugeot 207 och det med mycket gott resultat. Den bedöms som en av de säkraste köpen i småbilsklassen.

Mazdas nya 1,3-litersmotor är snål på bränsle och har låga CO2-utsläpp: 129 g/km. Det ger ingen statlig miljörabatt, 9 g/km fattas, men väl ett bättre samvete. Först om ungefär ett år kommer en miljöklassad Mazda2. Den drivs av diesel på 1,4 l/68 hk som har ett CO2-utsläpp under 120 g/km. 

Peugeot hamnar i det här testet en bit på efterkälken i miljöronden. 1,4-litersmotor på 88 hk  släpper ut 152 g/km, 18 procent mer än Mazdan. 
Slutligen en annan sak som berör ägarekonomin. Glöm inte att lägga på några extra tusenlappar för en seriös rostskyddsbehandling.
Det behövs på båda bilarna!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.