Bild
Nästa artikel
Ljustest: Seat Ibiza

Ljustest: Seat Ibiza

Ljus

Bländrisk: Båda bilarna har hög bländningsrisken för mötande på halvljus.

Lamptyp: Halv/helljus: Renault – H7/H7 + H7. Seat – H7/H7 + H7 (longlife-lampor på halvljus).

Lampbyte: På Renault är det mycket trångt att komma åt strålkastarens baksida (instruktionsbok saknades varför ev instruktioner inte var tillgängliga). På Seat är det trångt på vänster sida där batteriet är monterat men okej på höger sida.

Kommentar: Renault Clio och Seat Ibiza har likvärdiga halvljus med bra räckvidd och bredd. Clio har lite bredare ljusstråle. Tyvärr har båda ganska mycket ljus i den så kallade bländningspunkten, d v s på den höjd där en mötande förares ögon befinner sig. Också helljusen får samma betyg. Clio har dock betydligt bredare ljusstråle mellan 100 och 150 meter framför bilen.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Seat Ibiza ST 1,2 TSI Ecomotive
Renault Clio Sport Tourer TCe 100

Betyg halvljus: 4 av 5
Betyg helljus: 2 av 5

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Taggar: Ljus, Seat Ibiza

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.