Bild
Nästa artikel

Ljustest: Nissan Qashqai Acenta 2,0 dCi 4WD

Ljus

Bländrisk: Hög för både Nissan och Skoda.

Lamptyp: halv/helljus: Nissan Qashqai H7/H7 +H7, Skoda Yeti xenon D1S.

Glödlampsbyte: Mycket trångt på Qashqais högra sida. Acceptabel åtkomlighet på Skoda som dock rekommenderar verkstad för byte av xenonlampor.

Omdöme: Halvljuset från Qashqai hamnar någorlunda rätt på vägen medan helljuset ligger för långt åt höger. Halvljuset är mycket långt men har hög blandningsfaktor. Helljuset når 188 m på vägen och 202 på vägkanten. Bra ändå med andra ord.

Testbilen från Skoda var försedd med ett exklusivt system med xenon där huvudstrålkastarna ställer in sig efter hastighet. Suveränt halvljus och skapligt helljus, framför allt bra bredd.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Nissan Qashqai Acenta 2,0 dCi 4WD
Skoda Yeti TDI CR 140 4x4 Experience

Betyg halvljus: 3 av 5
Betyg helljus: 3 av 5

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.