
Ljustest: Kia XCeed, Skoda Scala, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2020)
Så här gick det för bilarna i Golfklassen i Vi Bilägares ljustest.
Kia | Halvljus | Helljus |
Längd, m | 137 | 177 |
Bredd, m | 27 | 15 |
Betyg | 5/5 | 2/5 |
Spolning: Nej.
Skoda | Halvljus | Helljus |
Längd, m | 91 | 177 |
Bredd, m | 27 | 12 |
Betyg | 3/5 | 2/5 |
Spolning: Ja.
Toyota | Halvljus | Helljus |
Längd, m | 86 | 182 |
Bredd, m | 27 | 26 |
Betyg, m | 4/5 | 3/5 |
Spolning: Ja.
VW | Halvljus | Helljus |
Längd, m | 91 | 177 |
Bredd, m | 27 | 9 |
Betyg, m | 3/5 | 2/5 |
Spolning: Nej.
Kommentar: Trots tillvalsalternativet Performance-LED ger inte nya Golf bättre räckvidd än Scalas standard-LED. Skoda har också lyktspolning, vilket VW har sparat in på. Dock har VW bredare spridning på helljuset än Scala, fast vid det redovisade värdet 3 lux vid 150 m är skillnaden marginell. Kia har klart bäst halvljus, medan Toyotas dyraste alternativ med adaptiva Multi-LED har bäst helljus med bra bredd, även om inte räckvidden imponerar.
Medelvärde
|
Halvljus
|
Helljus
|
Längd, m
|
99
|
186
|
Bredd, m
|
25
|
18
|
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev