Bild
Nästa artikel
Ljustest: Kia XCeed, Mazda CX-30 och Volkswagen T-Roc (2019)

Ljustest: Kia XCeed, Mazda CX-30 och Volkswagen T-Roc (2019)

Ljus

Bara en av modellerna har riktigt bra halvljus.

Ljustest: Kia XCeed, Mazda CX-30 och Volkswagen T-Roc (2019)

Ljustest: Kia

Halvljus: Längd 137 m, bredd 27 m
Helljus: Längd 177 m, bredd 15 m
Spolning: Nej
Betyg halvljus: 5/5
Betyg helljus: 2/5

Ljustest: Kia XCeed, Mazda CX-30 och Volkswagen T-Roc (2019)

Ljustest: Mazda

Halvljus: Längd 106 m, bredd 27 m
Helljus: Längd 228 m, bredd 24 m
Spolning: Ja
Betyg halvljus: 3/5
Betyg helljus: 4/5

Ljustest: Kia XCeed, Mazda CX-30 och Volkswagen T-Roc (2019)

Ljustest: Volkswagen

Halvljus: Längd 95 m, bredd 25 m
Helljus: Längd 177 m, bredd 7 m
Spolning: Nej
Betyg halvljus: 3/5
Betyg helljus: 2/5


Kommentar: Kia följer märkestraditionen med riktigt bra halvljus och ett dåligt helljus. Mazdas ljus upplevs välbalanserat med väl fungerande adaptiv ljusbild. Kia och VW saknar strålkastarspolning, något båda bilarna hade varit i behov av på slaskiga vägar. För att få helljusautomatik får VW-föraren skjuta till 1 900 kronor, till övriga är det standard.

Ljustest: Kia XCeed, Mazda CX-30 och Volkswagen T-Roc (2019)

Ljustest: Kia

Halvljus: Längd 137 m, bredd 27 m
Helljus: Läng

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.