
Ljustest: Kia XCeed, Mazda CX-30 och Volkswagen T-Roc (2019)
Bara en av modellerna har riktigt bra halvljus.

Ljustest: Kia
Halvljus: Längd 137 m, bredd 27 m
Helljus: Längd 177 m, bredd 15 m
Spolning: Nej
Betyg halvljus: 5/5
Betyg helljus: 2/5

Ljustest: Mazda
Halvljus: Längd 106 m, bredd 27 m
Helljus: Längd 228 m, bredd 24 m
Spolning: Ja
Betyg halvljus: 3/5
Betyg helljus: 4/5

Ljustest: Volkswagen
Halvljus: Längd 95 m, bredd 25 m
Helljus: Längd 177 m, bredd 7 m
Spolning: Nej
Betyg halvljus: 3/5
Betyg helljus: 2/5
Kommentar: Kia följer märkestraditionen med riktigt bra halvljus och ett dåligt helljus. Mazdas ljus upplevs välbalanserat med väl fungerande adaptiv ljusbild. Kia och VW saknar strålkastarspolning, något båda bilarna hade varit i behov av på slaskiga vägar. För att få helljusautomatik får VW-föraren skjuta till 1 900 kronor, till övriga är det standard.
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev