Nästa artikel
Ljustest: Kia Rio, Nissan Micra, Seat Ibiza (2017)
Ljus

Ljustest: Kia Rio, Nissan Micra, Seat Ibiza (2017)

Publicerad 28 september 2017
Konventionell H4 ger längre räckvidd än LED. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Kia är utrustad med konventionell H4 som skapar både hel- och halvljus via två glödtrådar. Det ger faktiskt längre räckvidd än Nissans LED. Men Nissans ljus upplevs för ögat som starkare, tack vare betydligt högre ljustemperatur. Helljuset är dessutom snubblande nära betyget 3. Seats strålkastare med två H7-lampor i varje ger längsta helljuset.
 
Kia Rio (H4)
Halvljus, längd: 99 m.
Halvljus, bredd: 19.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 165 m.
Helljus, bredd: 7 m.
Helljus, betyg: 2/5
 
Nissan Micra (LED)
Halvljus, längd: 93 m.
Halvljus, bredd: 26.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 155 m.
Helljus, bredd: 19 m.
Helljus, betyg: 2/5
 
Seat Ibiza (H7/H7)
Halvljus, längd: 85 m.
Halvljus, bredd:19 m.
Halvljus, betyg: 3/5

Helljus, längd: 189 m.
Helljus, bredd: 16 m.
Helljus, betyg: 3/5
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-09-28 11:21
Pi

Det är som sagt inte bara själva tekniken i sig som ger bättre ljus utan inte minst utformningen av strålkastarna har stor betydelse. Och ögat luras väldigt lätt att tro att ett vitt ljus nära bilen automatiskt är ett bra ljus när det kanske kan få rakt motsatt effekt - alltså att mörkerseendet på avstånd försämras när det är vitt alldeles framför "nosen".

#2 • Uppdaterat: 2017-09-28 19:27
Ridis

Se ljuset.
VAG är, som vanligt bäst i test.

#3 • Uppdaterat: 2017-09-29 09:09
Reverend Benny

Jag gillar Nissans halvljus, just vettigt halvljus är något jag uppskattar mer än något annat.

#4 • Uppdaterat: 2017-09-29 09:16
mso 1000

Eftersom många kör 95% på halvljuset så är det viktigast men att även heljuset är bra förstärker helheten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.